معرفی سفیر یا نمایندگی
اتیوپی در یک نگاه

میزان و تنوع تولیدات و محصولات جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که درحال اشباع بازار داخلی بوده و به منظور حفظ چرخه تولید و روند افزایشی آن و نیز ایجاد فرصتهای شغلی برای جوانان کشورمان نیازمند یافتن بازارهای جدید خارجی می باشد. بدین لحاظ وجود شرایط مستعد تجارت و سرمایه گذاری در اتیوپی، فضای این کشور را برای حضور هرچه بیشتر بنگاههای اقتصادی ایرانی و گسترش صادرات کشورمان مهیا نموده است. همچنین زمینه های بسیاری برای بهره مندی شرکتهای ایرانی از ظرفیتهای خوب بازار اتیوپی وجود دارد.

از دلایل جذابیت های سرمایه گذاری در اتیوپی ثبات و امنیت سیاسی است که علیرغم بزرگی و تنوع این کشور با دو مذهب عمده و گروه های هشتادگانه نژادی و تقسیمات 9 گانه ایالتی دارای محیط  آرام و با ثبات سیاسی و اقتصادی می باشد که در آن بی نظمی و جرم کمتری مشاهده می شود.  از دومین جاذبه های سرمایه گذاری در این کشور وجود بازار بزرگ 93 میلیونی است. هر چند به جهت پایین بودن قدرت خرید مردم این کشور محدودیت در بازار وجود دارد لکن به سبب افزایش پیوسته قدرت خرید مردم درحال گسترش می باشد. از دلایل دیگر جهت سرمایه گذاری در این کشور را می توان آب و هوای استثنایی آن برشمرد. بیش از نیمی از مناطق این کشور شامل سرزمین های مرتفع می باشد که معدل سالانه دمای هوای آن 20 درجه سانتی گراد است و این امر باعث ایجاد محیطی مناسب برای انواع فعالیتهای کشاورزی همچنین پرورش گل می باشد. آخرین مزیت سرمایه گذاری در این کشور رقم پایین فساد در بروکراسی اداری و اهتمام دولت جدید در مبارزه با فساد بدون اغماض از موقعیت شغلی فرد می باشد که در قاره آفریقا در مقایسه با غرب این قاره جهت سرمایه گذاری یک نقطه مثبت می باشد.

موقعیت جغرافیایی و مشخصات سرزمینی آن باعث شده است که این کشور دارای متنوع ترین منابع کشاورزی باشد بدین لحاظ دولت این کشور جهت جذب سرمایه های خارجی در بخش کشاورزی، مشوق های خاصی از قبیل معافیت مالیاتی تا هشت سال و میزان پایین قیمت اجاره زمین را برای این بخش در نظر گرفته است.همچنین در زمینه منسوجات چرمی یادآوری این نکته ضروری است که اتیوپی دارای بیشترین تعداد دام در قاره آفریقا و دهمین کشور در جهان می باشد. فقط تعداد گاو و گوسفند آن به ترتیب 52 و 34 میلیون راس می باشد و این امر فرصت های مناسبی را برای ایجاد کارخانجات چرم سازی و تولید محصولات نهایی نظیر کیف و کفش فراهم ساخته است. همچنین به دلیل ارزانی کارگر و قیمت انرژی ارزان زمینه ایجاد کارخانه فرآورده های گوشتی و یا لبنیات در این کشور مهیاست.

یادآوری این نکته ضروری است که زیر ساختهای اقتصادی این کشور نظیر شبکه برق، تلفن، آب و راههای این کشور دچار تنگناهایی بوده اند و هم اکنون در حال توسعه می باشند. ( در هر حال اکنون039/4 میلیارد کیلووات ساعت مگاوات تولید برق دارند که با تکمیل سد بزرگ رنسانس با ظرفیت تولید 6 هزار مگاوات برق تا سال 2015 میلادی این کشور به یکی از تولید و صادر کنندگان بزرگ برق در آفریقا تبدیل می شود) در زمینه سیستم آبرسانی نیز طرحهای جامعی در نظر گرفته شده که تا سال 2015 و طبق برنامه توسعه و انتقال این کشور موسوم به GDP به پایان برسد.

بهره برداری از فرودگاه بین المللی آدیس آبابا و شبکه خطوط هوایی این کشور که اتیوپی ایرلاین در بیش از 78 کشور پرواز مستقیم دارد و داشتن کارگوی مجزا برای محصولات کشاورزی، باغبانی و گل و گیاه و سه پرواز روزانه اختصاصی برای این محصولات از عزم جدی دولت برای جذب سرمایه های خارجی در این زمینه حکایت دارد.

مزیت ها:

þ    وجود ثبات سیاسی و اقتصاد کلان در این کشور و برنامه برای توسعه و انتقالل

þ    وجود امینت برای سرمایه گذاری و قرم نازل فساد اداری و عزم دولت برای مقابله بافساد موجود

þ    وجود منابع دائمی طبیعی

þ    کم بودن هزینه تولید با توجه به ارزانی کارگر و انرژی

فرصتها:

ü     بخشهای کشاورزی، صنایع متکی بر کشاورزی مانند قهوه، چای، ذرت، گندم و جو، برنج، دانه های روغنی، پرورش گل وگیاه، باغداری و پرورش دانه های روغنی، پنبه

ü     فعالیت در زمینه های معادن و برق آبی

ü     احداث کارخانه های سبک شامل محصولات چرمی و پوشاک و نساجی، شکر، روغن نخل،

ü     سرمایه گذاری در زمینه های جهانگردی بخصوص در بخشهای شمالی

ü     خدمات اجتماعی شامل بخش بهداشت و درمان شامل ساخت بیمارستان کارخانه تولید دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی، بخش آموزش شامل احداث مدارس در مقاطع مختلف، ساخت و ساز شامل احداث شبکه های انتقال نیرو و آب و فاضلاب، راهسازی، خط آهن، پل سازی و غیره

چالشها:

×     ضعف در زیرساختهای اتیوپی و فراوانی نیروی کار غیر ماهر

×     عدم دستیابی به آبهای آزاد و هزینه های بالای حمل و نق ( این کشور از طریق بندر جیبوتی در شمال و سومای در شرق اقدام به واردات می نماید)

×     خصوصی سازی در مقیاس کم و تعلل در تنگناهای سرمایه گذاری خارجی

×     خشکسالی در برخی نقاط کشور


 

اتیوپی در آینه آمار و ارقام

نام کشور: جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

پایتخت: آدیس آبابا

رئیس جمهور : دکتر مولاتو تشومه

نخست وزیر : هایله مریم دسالن

وسعت: 300/104/1 کیلومتر مربع بیست هفتمین کشور بزرگ دنیا

همسایگان:از غرب سودان، از شمال جیبوتی و اریتره، از شرق سومالی و از جنوب کنیا

اقوام: مردم اتیوپی عمدتا از نژاد دورگه سامی و سیاه هستند و به زبان‌های متعددی مانند زبان‌های امهاری, سودو, اینور, چها, تیگره, سیلته و هراری تکلم می‌کنند. عربی نیز در این کشور رایج است. بیش از شصت درصد از مردم اتیوپی مسیحی می‌باشند

زبان : اتیوپی چهل و هشت زبان بومی دارد و رایج‌ترین زبان محلی امهری و خارجی در میان تحصیل‌کردگان این کشور زبان انگلیسی است. اتیوپی، خط ویژه خود را دارد که گعز نامیده می‌شود.

تقسیمات کشوری: قبل از سال ۱۹۹۶، اتیوپی به سیزده استان تقسیم گشته بود که اکثر آن‌ها ریشه در مقاطع تاریخی داشتند. در حال حاضر اتیوپی دارای یک سیستم حکومتی از 9 فدرال و دو شهر به نام های آدیس آبابا و دیرداوام می باشد. بر طبق قانون اساسی قدرت گسترده‌ای به ایالات محلی تفویض گشته بطوریکه آن‌ها بر اساس نظامنامه دولت فدرال، قادر به تاسیس دولت و دمکراسی خاص خودشان می‌باشند. هر منطقه دارای شورای محلی بوده که اعضای آن بصورت مستقیم انتخاب گشته و شورا دارای قدرت قانونگذاری و مدیریت امور داخلی منطقه می‌باشد.

جمعیت: 025/877/93 (برآورد جولای 2013)

ساختار سنی:

14-0 سال: 6/44٪ (615/243/20 مرد 812/319/20زن)

24-15  سال:8/19% (68/976/8 مرد 978/087/9 زن)

54-25 سال:9/28% ( مرد 601/144/13 مرد 588/248/13 زن)

64-55 سال: 9/3% ( 791/917/1 مرد 075/802/1 زن)

65 سال و بیش از آن: 8/2% ( 374/155/1 مرد 336/398/1 زن) برآورد 2012

نرخ رشد جمعیت 9/2%  برآورد (2012)

نسبت جنسیت: هنگام تولد03/1 مرد به زن
زیر15 سال: 1 مرد به زن

64-15 سال: 96/. مرد به زن
65 سال و بیش ازآن:75/. مرد به زن
کل جمعیت:  97/. مرد به زن ( برآورد2011)

نرخ مرگ و میر نوزادان:9/60 مرگ و میر به  1000 تولد
مرد:5/69 مرگ به 1000 تولد
زن: 52 مرگ به 1000 تولد: برآورد(2012)

دسترسی به تسهیلات سیستم تخلیه فاضلاب در مناطق توسعه یافته:
شهری:29% از جمعیت
روستایی:8٪ از جمعیت
مجموعا 12٪ از جمعیت
در مناطق توسعه نیافته
شهری: 7% از جمعیت
روستایی:92٪ از جمعیت
مجموعا: 88٪ از جمعیت

بیماری های عفونی و درجه خطر: بالا
مواد غذایی و یا بیماری های منتقله از راه آب: اسهال های باکتریایی و تک یاختگان، هپاتیتA  و E، و تب تیفوئید
به بیماریvectorborne مالاریا
بیماری های تنفسی: مننژیت
تماس با بیماری هاری حیوانی:

بیماری تماس آب: شیستوزومیازیس( 2009)

تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید): 1/103 میلیارد دلار برآورد( برآورد 2012)

39/96 میلیارد دلار( برآورد 2011)

67/89 میلیارد دلار( برآورد 2010)

تولید ناخالص داخلی (نرخ تبادل رسمی): 89/41 میلیارد دلار ( برآورد 2012)

تولید ناخالص داخلی - نرخ رشد واقعی:7 ٪ ( برآورد 2012)

5/7% ( برآورد 2011)

8% ( برآورد 2010)

تولید ناخالص داخلی سرانه: 200/1 دلار( برآورد 2012)

100/1 $ ( برآورد 2011)

100/1$ ( برآورد 2010)

تولید ناخالص داخلی - ترکیب بر اساس بخش:

 کشاورزی: 6/46%

صنعت: 6/14٪

خدمات:8/38% ( برآورد 2012)

نیروی کار: 9/37 میلیون نفر( برآورد 2007)

نیروی کاربر اساس شغل:

 کشاورزی: 85٪

صنعت:5%

خدمات:10% ( برآورد 2009)

بیکاری، جوانان سنین: 24-15 مجموعا:9/24%

مرد: 5/19%

زن: 4/29% ( برآورد 2006)

درآمد خانواده و یا مصرف سهم کمتر از10 درصد:  1/4 %

درآمد خانواده و یا مصرف سهم بالاتراز 10 درصد :6/25% ( برآورد 2005)

سرمایه گذاری (ناخالص ثابت): 7/22% از تولید ناخالص داخلی ( برآورد 2012)

بودجه:

 درآمد دولت:079/6 میلیارد دلار

مخارج دولت:219/7 میلیارد دلار( برآورد 2012)

مالیاتها و سایر درآمدها:5/14%از تولید ناخالص داخلی( برآورد 2012)

مازاد بودجه(+)  و یا کسری:7/2-٪ از تولید ناخالص داخلی( برآورد 2012)

بدهی عمومی:4/44% از تولید ناخالص داخلی( برآورد 2012)

7/44% از تولید ناخالص داخلی( برآورد 2011)

نرخ تورم ( قیمت مصرف کننده ):7/21% ( برآورد 2012)

33% ( برآورد 2011)

نرخ بهره اولیه بانک تجاری:5/14٪ برآورد(31 دسامبر2012)

16٪ برآورد 31 دسامبر 2011)

محصولات کشاورزی: غلات، حبوبات، قهوه، دانه های روغنی، پنبه، نیشکر، سیب زمینی، چت( نوعی ماده تخدیری)، گل های شاخه بریده، چرم، گاو، گوسفند و بز

صنایع مهم کشور: مواد غذایی فرآوری شده، نوشیدنی ها، منسوجات، چرم، مواد شیمیایی، فلزات پردازش شده، سیمان

نرخ رشد تولید صنعتی: 5/9٪ ( برآورد 2010)

موجودی حساب جاری:95/2- میلیارد دلار( برآورد2012 )

965/1- میلیارد دلار( برآورد 2011)

صادرات:163/3 میلیارد دلار( برآورد 2012)

957/2 میلیارد دلار( برآورد 2011)

کالاهای صادراتی: قهوه، طلا، محصولات چرمی، چت( نوعی ماده تخدیری)، حیوانات زنده، دانه های روغنی

شرکای صادراتی: آلمان2/14%، چین2/12%، بلژیک8/7%، عربستان سعودی8/6%، آمریکا3/6%و ایتالیا1/5%( برآورد 2011)

واردات: 6/10 میلیارد دلار( برآورد2012)

694/9 میلیارد دلار ( برآورد 2011)

کالاهای وارداتی: غذا و حیوانات زنده، نفت و محصولات نفتی، مواد شیمیایی، ماشین آلات، وسایل نقلیه موتوری، غلات، منسوجات

شرکای وارداتی: عربستان سعودی10%، چین9/9%، ایالات متحده6/7% و هندوستان6/4% ( برآورد 2011)

ذخایر ارز و طلا: 024/3 میلیارد دلار ( برآورد31 دسامبر21012 )

671/2 میلیارد دلار ( برآورد 1دسامبر2011 )

بدهی خارجی: 956/9 میلیارد دلار (برآورد 31 دسامبر 2012)

292/8 میلیارد دلار ( برآورد 31 دسامبر 2011)

نرخ ارز: بیر اتیوپی (ETB) در هر دلار آمریکا

5/19 ( اکتبر 2013)

8/17( برآورد 2012)

89/16( برآورد 2011)

41/14 ( برآورد 2010)

سال مالی: 8 جولای تا 7 جولای سال بعد

تولید برق: 039/4 میلیارد کیلووات ساعت(برآورد 2009)

برق مصرفی:648/3 میلیارد کیلووات ساعت( برآورد2009)

تولید برق بر اساس منبع:

سوخت های فسیلی: 2/17٪

آبی 1/82٪

هسته ای: 0%

دیگر: 6/. ٪( برآورد 2009)

ظرفیت تولید برق نصب شده:18/1 میلیون کیلو وات( برآورد 2009)

مصرف نفت: 000/47 bblبشکه در روز ( برآورد 2010)

میزان وارداد نفت: 480/33 bblبشکه در روز (برآورد2009)

ذخایر اثبات شده نفت:000/430 bbl بشکه (برآورد 1 ژانویه 2011 )

مصرف فرآورده های نفتی تصفیه شده:080/49 bbl بشکه در روز (برآورد2011)

واردات فرآورده های نفتی تصفیه شده:480/42 bbl بشکه در روز(برآورد 2008)

ذخایر اثبات شده گاز:113 میلیارد متر مکعب ( برآورد 1 ژانویه 2011)


 

 

گراف

مرجع محاسبه

متوسط

آمار قبلی

آخرین آمار

 

بازار

رینگیت به دلار

23/9

99/18

05/19

پول ( ماهانه)

 

 

 

 

 

 

 

تولید ناخالص داخلی

میلیارد دلار

33/13

70/31

13/43

تولید ناخالص داخلی

 

درصد

05/5

70/10

50/8

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه

 

دلار آمریکا

75/156

82/241

69/255

تولید ناخالص داخلی سرانه

 

دلار آمریکا

65/601

18/829

43/981

تولید ناخالص داخلی سرانه PPP

 

 

 

 

 

 

 

کار

میلیون نفر

15/48

39/89

73/91

جمعیت

 

درصد

67/20

00/18

5/17

نرخ بیکاری

 

 

 

 

 

 

 

قیمت ها

درصد

60/20

90/6

5/8

نرخ تورم

 

 

 

 

 

 

 

پول

درصد

09/5

00/5

00/5

نرخ بهره

 

 

 

 

 

 

 

تجارت

میلیون دلار آمریکا

16/1556-

60/2620-

20/2366-

تعادل تجارت

 

دلار آمریکا

31/310-

60/547-

9/613-

حساب جاری

 

درصد

02/3-

90/4-

3/6-

حساب جاری به تولید ناخالص داخلی

 

دلار آمریکا

82/536

10/896

10/716

صادرات

 

دلار آمریکا

98/2029

70/2724

30/3082

واردات

 

 

 

 

 

 

 

دولت

درصد

09/53

20/20

00/17

بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی

 

درصد از تولید ناخالص داخلی

35/3-

60/1-

20/0

بودجه دولت

 

 جدول شاخص های اقتصادی کشور اتیوپی

 

 

شرایط و قوانین سرمایه گذاری در اتیوپی

به دلیل درآمدهای محدود صادراتی ( که حتی نیازهای وارداتی را نیز تامین نمی کند) و عدم بهره برداری از منابع زیر زمینی این کشور، دولت اتیوپی تقریبا هیچگونه منابع مالی داخلی- بخش دولتی- برای سرمایه گذاری در اختیار ندارد و این درحالی است که اینکشور برای پشت سرگذاشتن شرایط سخت اقتصادی فعلی و مبارزه با فقر و بیماری و توسعه نیافتگی در تمامی بخشها نیاز به سرمایه گذاری دارد.

تنها نقطه قابل اتکا برای اتیوپی کمک های بین المللی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی است. تسهیلات قابل ملاحظه این کشور برای سرمایه گذاری و هزینه نسبتا پایین عوامل تولید مانند زمین، نیروی کار و انرژی ارزان در کنار تلاش دولت برای آزاد سازی اقتصادی از طریق تسهیل قوانین و مقررات، خصوصی سازی، مقررات زدایی و نظایر آن باعث ایجاد تغییرات محسوس در اقتصاد کشور طی سالهای اخیر گردیده است.

الف) آژانس سرمایه گذاری اتیوپی

آژانس سرمایه گذاری اتیوپی بعنوان یک نهاد دولتی مسوول در امر جذب سرمایه گذاری از جمله صدور گواهینامه یا مجوز سرمایه گذاری در اتیوپی می باشد. این نهاد نه تنها تشکیلاتی برای ارائه راهنمایی ها، تقویت و هماهنگ ساختن سرمایه گذاری هاست بلکه در زمینه دریافت، رد یا قبول، تجدید نظرها، نگهداری و تصمیم گیری در زمینه فرمهای پذیرش برای تاسیس یا توسعه شرکت های سرمایه گذاری، تصویب یا خرید یا نگهداری سهام واحدهای تجاری مشغول بکار توسط یک سرمایه گذار داخلی یا خارجی فعالیت دارد.

آژانس سرمایه گذاری اتیوپی در زمینه های زیر نیز مسوولیت دارد:

v    تشویق جریان سرمایه گذاری خارجی و دریافت تقاضاهای سرمایه گذاری در اتیوپی

v    تشریک مساعی و همکاری در زمینه تاسیس ارگانهای تجاری که شامل سرمایه گذاری خارجی می گردد.

v    صدور پروانه تصویب شده با  درنظر گرفتن سرمایه های خارجی در اتیوپی

v    تشریک مساعی با سرمایه گذاران خارجی در جهت یافتن شرکای داخلی در زمینه سرمایه گذاری های پیشنهادی

v    نظارت بر بکارگیری پیشنهادات سرمایه گذاری و پروژه ها، طی گزارشهای مرحله ای و تجزیه و تحلیل آنها

v    ارائه تسهیلات اداری و خدمات پشتیبانی مورد نیاز سرمایه گذاران خارجی و داخلی

قابل ذکر است حداقل مبلغ سرمایه گذاری برای یک سرمایه گذار خارجی در صورتیکه بخواهد به تنهایی سرمایه گذاری نماید. مبلغ 100هزار دلار و یامعادل آن از ارزهای معتبر و قابل تبدیل برای هر پروژه می باشد و در صورت مشارکت با طرفهای محلی به 60 هزار دلار تقلیل می یابد. اگر چه در صورتیکه پروژه مورد نظر دارای مزایای ویژه از جمله سبب انتقال تکنولوژي و دانش فنی به کشور گردد، ممکن است این حداقل کاهش یابد.

در بخش خدمات مشاوره ای و انتشارات حداقل سرمایه گذاری خارجی50 هزار دلار و در صورت مشارکت با شریک محلی 25 هزار دلار می باشد. همچنین شرط حداقل سهم 27 درصد برای یک اتیوپیایی درصورت سرمایه گذاری مشترک با طرف خارجی کلا حذف گردیده است.

هیچ محدودیت قانونی در تعیین سهم برای یک شرکت سرمایه گذار خارجی و یا شریک اتیوپیایی وجود ندارد زیرا بدلیل نیاز به جذب سرمایه گذاری های خارجی قانون 100 درصد امتیاز خارجی را در بخش هایی که برای سرمایه گذاری خارجی تعیین گردیده است مجاز می شمارد. در حال حاضر دولت فقط انحصار سرمایه گذاری در بخش های بانکی، پست، مخابرات، تامین نیروی برق را در اختیار دارد و درتمامی بخشهای دیگر از جمله خدمات، حمل و نقل جاده ای هوایی و راه آهن، تولید برق، انواع صنایع مادر، و معادن امکان سرمایه گذاری خصوصی ( داخلی و خارجی) وجود دارد.

سهم مشارکت یک سرمایه گذار خارجی معمولا بشکل نقدی و یا به صورت جنسی قابل تحقق است. برای مشارکت به صورت غیر نقدی معمولا عواملی چون ارزش ماشین آلات، ابزار و وسایل منتقل شده از خارج مورد ارزیابی قرار می گیرد.  

به همین صورت سهم یک شرکت سرمایه گذار داخلی ممکن است به صورت نقد یا بر مبنای آورده غیر نقدی همچون ساختمان، وسایل، ابزار، ماشین آلات، مصالح ساختمانی، خدمات و استفاده از زمین ارزیابی گردد.


 

 

سرمایه گذاری خارجی درخصوص بهره برداری از زمین و آب

به هر سرمایه گذار خارجی اجازه داده می شود تا متناسب با میزان سرمایه گذاری و زمینه کاری، از زمین استفاده نماید موارد مورد نیاز دراین زمینه شامل: زمان استفاده، مبلغ اجاره و دیگر موضوعات است که از طریق یک قرارداد اجاره، فیمابین سرمایه گذار و آژانس سرمایه گذاری روشن خواهد شد.

چگونگی بهره برداری از زمین توسط قرارداد اجاره و مطابق با سیاست دولت مرکزی و دولتهای ایالتی و قوانین مربوطه مشخص خواهد شد. به هر سرمایه گذار آب مورد نیاز به موجب یک قرارداد جداگانه اختصاص خواهد یافت. مدیریت و بهره برداری از منابع آب براساس شروط، قوانین مربوطه و قرارداد اجاره ا نجام خواهد گرفت.

الف- 1)  ارائه تقاضانامه ها

درصورتی که سرمایه گذار خارجی قصد سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و غیره را داشته باشد، در مرحله اول می بایست اقدام به تکمیل مشخصات پروژه مورد نظر درفرم مخصوص نموده و در 3 نسخه جداگانه تحویل کمیسیون سرمایه گذاری اتیوپی نماید. این فرمها از سازمان سرمایه گذاری اتیوپی به طور رایگان قابل تهیه می باشد. فرمهای تقاضا نامه برای افراد و شرکتهای سرمایه گذار بطور جداگانه طراحی شده است. با توجه به اینکه اینگونه فرمها دارای ماهیت قانونی هستند باید بادقت هرچه بیشتر تکمیل شوند.

موارد ذیل به همراه تقاضا نامه تکمیل شده می بایست به آژانس سرمایه گذاری تسلیم گردد.

·        اساسنامه و شراکت نامه

·        شرح کامل مورد سرمایه گذاری ( طرح)

·        فهرست کالاها و ابزارآلات اصلی که بدون مالیات وارد می گردند شامل ارزش و کیفیت (سیاهه یا پیش فاکتور در دو نسخه)

·        ملیت سرمایه گذار

·        مبلغ اصل سرمایه گذاری

·        نوع آموزش و تعلیماتی که به اتیوپیایی ها در زمینه های صنعتی ، مدیریت و دیگر مهارتهای مربوطه به شرکت ارائه گردد. ( انتقال دانش فنی)

·        درصورتی که قصد بکارگیری کارمندان خارجی وجود دارد برنامه جایگزینی تدریجی آنها با نیروهای اتیوپیایی و نحوه اموزش درمرحله انتقال ارائه شود.

·        مدارک قانونی برای نماینده مجاز تام الاختیار

·        هرگونه مدارک مورد نیاز دیگر که ممکن است به پروژه های پیشنهادی مربوط گردد.

·        در مواردکه سرمایه گذار (سهام دار) خود شخصا برای ثبت شرکت در آژانس سرمایه گذاری نمی تواند حاضر شود، یا هنگامی که شرکتی خواهان ثبت شرکت یا دفتر در اتیوپی است می بایست مدارک مربوطه از جمله وکالتنامه، صورتجلسه مربوط به ثبت شرکت در اتیوپی( برای شرکتها)، اساسنامه و شراکت نامه شرکت ایرانی و سایر مدارک مربوطه می بایست ضمن ترجمه رسمی به زبان انگلیسی، به تایید وزارت دادگستری و اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه درتهران و در نهایت به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا برسند

الف – 2 ) ارزیابی تقاضا نامه ها

آژانس سرمایه گذاری اتیوپی به محض دریافت تقاضانامه سرمایه گذار خارجی به بررسی و ارزیابی مندرجات آن از نظر اقتصادی، صنعتی و ملاحظات قانونی، خواهد پرداخت و در صورت رعایت کلیه موارد مورد نیاز در ظرف چند ساعت پروسه ثبت شرکت را به انجام خواهد رسانید.

 

نقل  و انتقال پول از اتیوپی

سرمایه گذار خارجی ممکن است وجوه ذیل را با سرمایه گذاری خارجی در چارچوب مصوبات و در یک ظرف زمانی مشخص به خارج از اتیوپی انتقال دهد:

-         منافع و سود سهام حاصل از سرمایه گذاری

-         بهره ناشی از وام های خارجی

-         حقوق وامتیازات یا دیگر پرداختهای متعلقه مطابق قرارداد سرمایه گذاری و یا مدیریت مربوط به سرمایه گذاری

-         وجوه حاصل از فروش موجودی ناشی از برچیدن موسسه یا منحل کردن قرارداد ها و یا ورشکستگی

-         معافیت از فروش یا واگذاری سهام جزء یا کل یک سرمایه گذاری به یک سرمایه گذار داخلی

-         مهاجرت کردن شاغلین یک موسسه سرمایه گذاری در موارد خاص براساس قانون ارزی اتیوپی

حمایت ها و ضمانت های سرمایه گذاری خارجی

دولت اتیوپی ضمانت می نماید که به هیچ وجه موجودی یک سرمایه گذار خارجی و یا داخلی را بطور کامل و یا بخشی ازآنرا ملی اعلام ننماید. البته به استثنای موارد خاص که طبق مراحل قانونی و به جهت دریافت غرامت و غیره صورت می گیرد. درحالت کلی فعالیتهای سرمایه گذاری، مورد تصرف، توقیف، ضبط و محروم ساختن قرار نخواهد گرفت، مگر در مواردی که خلافی مشاهده گردیده و دادگاههای صالحه حکم قانونی صادر نمایند. همچنین به منظور تشویق سرمایه گذاران خارجی درامر سرمایه گذاری در اتیوپی و ارائه ضمانت های قابل اطمینان درمواردی که مخاطرات غیر تجاری ضرر و زیانی متوجه سرمایه گذار نماید دولت اتیوپی به عضویت آژانس تضمین سرمایه گذاری چند جانبه (MIGA) وابسته به بانک جهانی، درآمده است. سرمایه گذار خارجی امکان تملک مسکن ( براساس قانون  اجاره بلند مدت زمین تا سقف 60 سال و خریداری اموال منقول مورد نیاز سرمایه گذاری) را خواهد داشت  .

نقاط قوت سرمایه گذاری دراتیوپی:

þ    بازار مصرف 93 میلیونی داخلی و بازار چند صد میلیونی کومسا

þ    اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد

þ    رشد اقتصادی قابل توجه طی سالهای اخیر (متوسط نرخ رشد اقتصادی طی ده سال گذشته 9/10% رسیده است که در سه بخش کشاورزی، صنایع و خدمات به ترتیب 9/3،2/2 و4/12 درصد ثبت شده است)

þ    مشوقهای مالیاتی ( معافیت های 2، 3 و 5 ساله از پرداخت مالیات)

þ    عضویت در MIGA

þ    جذب مقادیر زیادی کمک های توسعه ای از کشورها و سازمان های کمک کننده بین المللی برای اجرای طرح های زیربنایی و توسعه ای

þ    نیروی کار، زمین اجاره ای و انرژی ارزان

þ    کاهش 50 درصدی سود بهره های بانکی با هدف تشویق سرمایه گذاری

þ    ثبات نسبی نظام سیاسی و کسب اعتماد بین المللی

þ    برخورداری از امتیازات ویژه بعنوان یک کشور کمتر توسعه یافته جهت صادرات کالا به اروپا با شرایط آسان براساس قانون EAN و به بازار آمریکا براساس قانون AGOA

þ    امکان دریافت وام بانکی با نرخ های 5/7 تا 9 درصد از بانکهای این کشور

þ    معافیت عوارض گمرکی برای واردات مواد خام مصرفی برای محصولات صادراتی

نقاط ضعف سرمایه گذاری:

×     راه نداشتن به دریا هرچند این عامل باعث گران شدن محصولات وارداتی و با صرفه شدن تولید آن محصول در داخل می گردد

×     ضعف زیر ساختهای اقتصادی بویژه در بخش حمل و نقل زمینی

×     درصد بالای بیسوادی

×     قدرت خرید کم مردم

فرصتهای سرمایه گذاری:

ü     مشارکت در برنامه خصوصی سازی دولت

ü     توسعه زیرساخت های اقتصادی از جمه ارتباطات، برق، انرژی و غیره

ü     توسعه بخش کشاورزی و منابع آبی

ü     توسعه منابع و معادن

ü     مشارکت درامر تولیدات

ü     توسعه صنعت توریسم

ü     دسترسی به دیگر بازارهای کشورهای افریقایی

تهدیدات سرمایه گذاری:

N    افزایش رقابت از سوی دیگر کشورهای آفریقایی برای جذب سرمایه گذاری

N    روند کند پروسه خصوصی سازی درکشور

N    بوروکراسی نسبتا کند حاکم بر دستگاه های دولتی و تمرکز تصمیم گیری ها در راس هرم قدرت،

N    مشکلات سیستم بانکی و نقل و انتقال ارز خارجی به ایران

 


 

چگونگی صادرات کالا و خدمات به اتیوپی

الف) صادرات کالا:

گرچه اعتماد طرفین در تجارت نکته مهمی است، اما در تجارت بین المللی بالاخص در کشورهای آفریقایی وجود اسناد محکم و محکمه پسند و قراردادهای قابل طرح در محاکم نه تنها موجب آرامش خاطر و حفظ روابط تجاری می گردد، بلکه خود مانعی برای از بین رفتن خطرات احتمالی می شود که عمدتا متوجه صادرکنندگان خواهد بود. در مبادلات تجاری جهانی و بین المللی اعتماد و قول و قراردادهای شفاهی محلی از اعراب ندارد. حتی با دید خوشبینانه در صورت تغییر در مدیریت شرکت خریدار، قراردادهای شفاهی به فراموشی سپرده خواهند شد. لذا همیشه تکیه بر مدارک مستدل و متقن بهترین سیاست یک صادرکننده خواهد بود. صادرکننده نباید تنها به صرف درخواست خرید دل خوش نماید و از نکات لازم و ضروری در تجارت و حفظ سرمایه و اموال خود غافل شود. برخوردهای دوستانه و خوشایند در جای خود ارزنده می باشد، اما دریافت اسناد و مدارک لازم و معتبر موضوعی مهمتر است.

اول:گشایش اعتبار از سوی خریدار یا (Letter of Credit )LC

متداول ترین و تنها روش قانونی صادرات به اتیوپی از طریق گشایش اعتبار صورت می گیرد. روش های دیگر مانند خرید نقدی و یا پرداخت نقدی در قبال اسناد از استثنائات هستند که عبارتند از:

(P.F.I ) Pr- Forma Invoice

در این روش ابتدا شرکت خریدار درخواست پروفرم می نماید. و شرکت فروشنده اقدام به صدور آن می نماید. این پروفورم حلاوی اطلاعات ذیل می باشد:

-         نام شرکت خریدار با آدرس دقیق آن

-         شماره  و تاریخ

-         نوع بسته بندی کالا

-         مدت تحویل از زمان دریافت LC

-         مدت اعتبار پروفورم

-         نام بانک فروشنده و آدرس آن در کشور فروشنده برای ارسال LC

-         امضای شرکت در ذیل پروفورم

خریدار کالا پس از دریافت پروفورم با مراجعه به بانک طرف حساب خود نسبت به گشایش اعتبار اقدام می نماید بانک مزبور پس از اتمام مراحل گشایش اعتبار فروشنده ، مراتب را به آدرس مندرج در پروفورم اعلام می نمایدو در این زمان فروشنده اقدام به ارسال کالا می نماید. سپس با تسلیم مدارک لازم به بانک خود، فروشنده وجه LC را دریافت می نماید.

دوم نحوه محاسبه گمرک برای کالاهای وارده به اتیوپی:

کالا اگر از طریق هوایی حمل گردد، یک سوم هزینه و اگر از طریق دریا باشد تمام هزینه به قیمت Invoice اضافه و نیز پس از افزودن هزینه بیمه به آن مورد محاسبه گمرگ قرار خواهد گرفت مثلا اگر کالای وارد شده مبلغ آن 100 دلار و هزینه حمل دریایی آن 10 دلار و بیمه آن 10 دلار باشد مبلغ C.I.F برای محاسبات 120 دلار می شود سه نوع مالیات برکالاهای وارداتی اتیوپی تحمیل می گردد که عبارتند از:

1-    Customs Duties

2-    Excise Tax

3-    Sales Tax

در مورد Sales Tax اخیرا دولت اتیوپی سیستم مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را بر برخی کالاها، تجهیزات و خدمات که در بازار اتیوپی عرضه می شود تا سقف 15درصد اعمال نموده است. این سیستم می تواند قیمت عرضه برخی از کالاهای وارداتی را به اتیوپی نزد مصرف کننده  نهایی، افزایش دهد.

ب) صادرات خدمات فنی و مهندسی

کشور اتیوپی زمینه های بسیار فراوانی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان دارد. این کشور بعنوان یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک از کشورها و مجامع بین المللی در قاره آفریقا سالانه صدها میلیون دلار کمک مستقیم بین المللی دریافت می دارد. این منابع با نظارت بین المللی صرف اجرای پروژه های عمرانی مختلف در این کشور می گردد. بدلیل فقدان و ضعف شرکتهای مشاوره ای و ساختمانی و فقدان زیرساختهای و بویژه ظرفیت های لازم برای پذیرش و جذب منابع تخصصی، پروژه های فنی و مهندسی بزرگ این کشور اغلب توسط شرکت های خارجی به انجام می رسد.

با توجه به تجارب و توانایی های ارزشمند شرکت های ایرانی از یک سو و ماهیت و شرایط بازار ساخت و ساز در اتیوپی از سوی دیگر حوزه های زیر بطور خاص جهت مشارکت شرکتهای ایرانی توصیه می گردد:

·        پروژه های مربوط به آب و فاضلاب ( سد سازی، آبرسانی، حفرچاه های عمیق و نیمه عمق، کانال کشی و جمع آوری آبهای سطحی و فاضلاب های شهری)

·        پروژه های برق رسانی (احداث نیروگاه اعم از آبی، خورشیدی، بادی و زمین گرمایی، در سطح شهری و روستایی، نصب خطوط انتقال نیرو، کابل های برق، اینترنت، تلفن و فیبر نوری و ترانسفورماتورها)

·        پروژه های راهسازی (شامل احداث انواع جاده های شوسه، آسفالت، بزرگراه، پل سازی، ریل آهن، مترو و تراموا)

·        پروژه های عظیم مسکن سازی

اعتبارات مورد نیاز اکثر پروژه ها در برخی موارد توسط بانک ها وموسسات بین المللی مالی و در برخی موارد که بصورت مناقصه برگزار می گردند می بایست از طریق شرکتهای خارجی متقاضی تامین گردند.

با توجه به منبع تامین کننده هزینه های پروژه، در تعدادی از این مناقصات شرکت های ایرانی به طور مستقل و راسا امکان شرکت دارند. در برخی دیگر نظر به عدم عضویت ایران در نهادهای تامین کننده منابع مالی پروژه ها از سوی بانک توسعه آفریقا، اتحادیه اروپا و مانند آن تمهیدات دیگری می بایست اندیشید که از جمله می توان بصورت شراکت با یک شرکت محلی اقدام نمود.

در همین راستا به منظور فراهم نمودن زمینه های لازم و حمایت از شرکتهای ایرانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا اقدام به اعلام به موقع مناقصات به طور مستقیم به مراجع ذیربط از جمله سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می نماید.


 

شرایط شرکت در مناقصات و مزایده ها

حجم کمکهای اهدایی از سوی کشورها و سازمانهای مالی بین المللی به اتیوپی معمولا در قالب مناقصات به خرید کالا و خدمات از خارج  از کشور می انجامد.

اول- انواع مناقصه ها:

1-    تامین مالی از سوی دولت:

برخی از مناقصه های اعلام شده درجراید کثیرالانتشار اتیوپی از سوی دولت این کشور تامین اعتبار می گردد. البته دولت با توجه به حجم اندک بودجه داخلی، طرح ها و پروژه های کوچک کشور را به مناقصه می گذارد. دراینگونه مناقصات با توجه به حجم کوچک آن اغلب شرکت های داخلی مشارکت می نمایند. در واقع مشارکت در بسیاری از این گونه پروژه ها برای شرکت های خارجی صرفه اقتصادی ندارد. با این حال درمواردی نیز حجم و اعتبار مالی پروژه، مشارکت شرکتهای خارجی را اجتناب ناپذیر می سازد.

2-   تامین اعتبار از سوی موسسات مالی بین المللی و آژانس های سازمان ملل:

برخی دیگر از مناقصه ها دراتیوپی از سوی موسسات مالی بین المللی ازجمله بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی، موسسه توسعه بین المللی و مانند آن تامین اعتبار می گردند. اینگونه مناقصه ها بیشتر در زمینه  اجرایی پروژه های بزرگ و مهم امور زیربنایی و عمرانی از جمله احداث جاده، پل، نیروگاه، توسعه بخش های کشاورزی، بهداشت، مخابرات و مانند آن منتشر می گردند. در سالهای اخیر این قبیل پروژه ها حجم قابل توجهی از منابع مالی اعطایی بین المللی را به خود اختصاص داده اند.

شرایط حضور دراینگونه مناقصات طبق مقررات بانک جهانی برای تمام کشورهای عضو این بانک آزاد است بنابراین برای شرکتهای جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانمندی ها و قابلیت های آنها، حضور دراین قبیل مناقصه ها فرصت مناسبی رابرای صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم می آورد. بدیهی است باتوجه به اینکه پروژه مذکور از طریق مناقصه واگذار می گردد، ارزیابی صحیح در ارائه قیمت های رقابتی شرط اصلی موفقیت در مناقصه می باشد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران به کلیه شرکت های متقاضی حضور در مناقصه ها توصیه می نماید با همکاری یک شرکت محلی معتبر اقدام به ثبت نام در پروژه ها نمایند تا از اطلاعات و نفوذ شرکت محلی نیز برای حضور به موقع و برنده شدن درمناقصه بهره برداری نمایند. بدیهی است سفارت هرگونه همکاری لازم را با شرکت های ایرانی درخصوص معرفی و شناساندن شرکت های معتبر محلی بعمل خواهد آورد.

3-  طرحهایی که ازسوی ترتیبات منطقه ای تامین اعتبار می گردند:

نوع دیگری از مناقصه های اعلام شده در کشور اتیوپی از سوی ترتیبات منطقه ای کمک کننده چون صندوق توسعه آفریقا (ADF) بانک توسعه آفریقا (ADB) و اتحادیه اروپا تامین اعتبار می گردند. این نوع از مناقصات نیز حجم بالایی از طرح ها و پروژه های توسعه ای و زیرساخت های این کشور را به خود تخصیص داده اند.

شرط حضور در مناقصه هایی که از سوی ترتیبات منطقه ای کمک کننده تامین اعتبار می گردد عضویت در این ترتیبات می باشد. بنابراین در شرایط عادی امکان حضور در این مناقصات برای شرکت های ایرانی متصور نیست، اما تنها در یک صورت امکان حضور شرکت های ایرانی وجود دارد و آن سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) با یکی از شرکت های عضو کشورهای کمک کننده برای حضور در مناقصه و اجرای آن می باشد.

برای حصول در مناقصات مربوط به طرح های صندوق توسعه آفریقا و بانک توسعه آفریقا شرکت متقاضی می بایست عضو این ترتیبات و یا تبعه یک کشور تامین کننده مالی اعتبارات آنها باشد. درخصوص پروژه های مربوط به اتحادیه اروپا تمام کشورهای عضو این اتحادیه و یا طرح EU- ACP ( برنامه همکاری اتحادیه اروپا- آفریقا- حوزه کارائیب) می توانند شرکت نمایند.

دوم - نحوه شرکت در مناقصات

تمام مناقصات ارائه شده در روزنامه های محلی کثیرالانتشار بطور منظم بین یک تا دو ماه قبل از برگزاری آن قابل دسترسی می باشد و متقاضیات می توانند اسناد مناقصه را براساس شرایط اعلام شده خریداری نمایند. همچنین وبسایت  http://www.2merkato.com نیز اقدام به انتشار اطلاعات آن می نماید.

علاوه بر نشریات محلی، مناقصات سازمان ملل و بانک جهانی در سایت این مجامع بین المللی نیز قابل دسترسی می باشند. جزئیات این مناقصه ها از جمله در مجله Business Development سازمان ملل نیز درج می گردد. این مجله در مراکز استقرار سازمانهای بین المللی منتشر می شود و درسایت سازمان ملل نیز قابل حصول است. مناقصات تامین اعتبار شده از سوی اتحادیه اروپا در وبسایت EU.com و نیز مجله Official Journal اتحادیه قابل حصول می باشد.

شرکت های ایرانی می توانند اسناد مناقصه را مستقیما از آدرس صفحه خانگی http://www.2merkato.com دیده و یا از طریق یک شرکت محلی طرف همکاری خریداری نمایند. اما درصورت درخواست شرکت های ایرانی متقاضی حضور درمناقصه جهت خریداری اسناد مناقصه از سوی سفارت نیز، لازم است متقاضیان وجه خرید و هزینه ارسال آنرا به حساب ارزی این سفارت در نزد بانک ملی ایران شعبه وزارت امور خارجه پرداخت و اسناد مثبته آنرا به سفارت ایران در آدیس آبابا ارسال نمایند. بدینوسیله سفارت اسناد مناقصه را خریداری و از طریق پست DHL به مقصد آن ارسال می نماید. اقدامات لازم جهت اخذ ویزا از دولت اتیوپی برای متقاضیان ایرانی حضور درمناقصه در اسرع وقت توسط سفارت پس از وصول تصویر گذرنامه افراد لازم برای حضور، و پس از وصول ویزای ورود به مقصد نهایی ارسال می گردد.

نکته اینکه شرکت های ایرانی حتما در هنگام تکمیل اسناد مناقصه دقت لازم را جهت ارائه اطلاعات دقیق و پاسخگویی مناسب به سوالات فنی بعمل آورند تا درهنگام بررسی پیشنهادات حقی از  آنها ضایع نگردد.

 


 

نحوه مالیات بندی از طرف دولت اتیوپی

طبق قانون مالیات کشور اتیوپی دو نوع مالیات مستقیم و غیر مستقیم اخذ می گردد. مالیات مستقیم به پنج دسته مالیات درآمد شخصی، مالیات اجاره ساختمان، مالیات مایملک، مالیات سودتجاری و مالیاتهای دیگر تقسیم می شود اما مالیات مستقیم شامل مواردی زیر است:

-         مالیات درآمد شخصی: ( بین 5 الی 35 درصد)

-         مالیات اجاره ساختمان: ( بین 10 الی 35 درصد)

-         مالیات مایملک برایunincorporated entities( بین10الی 35 درصد) و برای incorporated (30درصد)

-         مالیات حق تالیف همواره 5 درصد

-         مالیات از خدماتی که در خارج از اتیوپی به داخل منتقل می شود همواره 10درصد است.

-         مالیات ناشی از بازیهای شانسی مثل لاتاری 15درصد

-         سود سهام 10 درصد

-         مالیات سود تجاری

-         مالیات دیگر

مالیات غیر مستقیم نیز به مالیات ارزش افزوده، عوارض گمرکی، مالیات غیر مستقیم، مالیات بردرآمد فروش،


 

عرصه هایی که بصورت اختصاصی برای شرکتهای اتیوپیایی مجوز فعالیت داده می شوند

خدمات پستی بجز پست سیاسی

خطوط انتقال تولید برق از طریق سیستم ؟؟؟؟

خدمات حمل و نقل هوایی مسافر با استفاده از هواپیما با ظرفیت بیش از 20 مسافر

عرصه هایی که بصورت مشارکت با شرکت محلی و با همکاری دولت سرمایه گذاری می شود

 

تولید سلاح و مهمات

خدمات ارتباطی از راه دور

عرصه هایی که فقط شرکتهای داخلی مجوز فعالیت در آن را دارند

الف) تجارت :

صادرات قهوه خام، چت( یک ماده تخدیری)، دانه های روغنی، گوسفند زنده، بز و گاوی که توسط سرمایه گذارتولید و پرورده نشده است

واردات (بجز گاز مایع طبیعیLPG، قیر و آنچه که از سوی شورای وزیران مجوز صادر می شود، موادی که مشمول تولیدات صادراتی می شود)

خرده فروشی

تجارت عمده فروشی،(بجز نفت و مشتقات آن و همچنین عمده فروشی که توسط سرمایه گذارخارجی از تولیدات محلی خود تولید می کند.)

ب) سایر:

تولیدات چون نانوایی و شیرینی که برای بازار داخلی صورت می گیرد، آرایشگری، سالهای زیبایی، کارگاه ها و خدمات دوزندگی به استثنای کارخانه های پوشاک، تعمیرگاه خودرو، خدمات حمل ونقل و تاکسیرانی و موسسات کرایه اتومبیل، موسسات اقتصادی حمل و نقل جاده ای و دریایی داخلی، شرکتهای ساخت و ساز بجز مواردی که در شماره یک آمده است، ترخیص کالا از گمرک، Grinding mills، هتلها (بجز هتلهای ستارهدار) متل ها، پانسیونها، قهوه خانه ها، کافی شاپ ها، بارها، کلوپ های شبانه و رستورانها (بجز رستورانهای خاص و بین المللی)، موزه ها، سالنهای نمایش تئاتر و سینما، صنایع چاپ و انتشارات، نجاری، 


 

جدول فاصله زمینی بنادر کشورهای همسایه اتیوپی

 از چهار شهر مهم این کشور

بنادر/ شهرهای مهم

Port Sudan

سودان

Massawa

اریتره

Assab

اریتره

Djibouti

جیبوتی

Berbera

سومالیلند

Bossasso

پونت لند

 سومالی

Mogadisho

سومالی

Kismayo

سومالی

 

Mombasa

کنیا

Addis Ababa

1881

1163

869

910

964

2231

1451

1979

2077

Dire Dawa

2404

1686

945

324

483

1750

1091

1619

2548

Mekele

1788

391

899

940

1736

2503

2243

2771

2869

Bahirdar

1329

1003

984

1021

1561

2786

2006

2534

2632

 

نقشه سایت |  وزارت امورخارجه | رواديد الكترونيك | تماس با ما | ساعات كار اداري | گالری تصاویر | جستجو